Organizéry vědomostí nazýváme různé typy strukturace informací a vědomostí, které nám umožňují rychle nahlédnout do podstaty hierarchie a uspořádání konkrétního informačního obsahu. Mezi nejznámější příklady v České republice by jistě patřily myšlenkové mapy. Nicméně se jedná o relativně rozsáhlou skupinu různorodých struktur, které se využívají za různých okolností. Na obrázku níže jsou k nahlédnutí konkrétní typy organizérů a jejich vizuální podoba.
Žáci se všemi typy organizérů setkají v průběhu svého studia mnohokrát, dokonce i pojmové a myšlenkové mapy se stávají jak součástí učebnic, tak kurikula (konkrétní v oboru Informatika se kromě jiného s těmito strukturacemi informací počítá do běžného učiva).
Mezi typické dělení patří:
- mapy (např. pojmová, myšlenková) – existuje rozvíjená centrální/základní myšlenka, pojem
- scénáře – existuje konkrétní sled uspořádaných událostí/činností/…
- diagramy (např. grafické, vývojové) – nelineární vyjádření konkrétního jevu, …
- schémata – symbolické znázornění konkrétního jevu, …
- grafy – zaznamenání většinou číselných hodnot
Základní vlastnosti takových organizérů spočívají hlavně ve strukturaci a výběru informací, které zaznamenávají a ke kterým se vztahují. Každý typ organizérů pak umožňuje zaznamenání informace, či vědomosti jinou formou a způsobem, ale v podstatě všechny se snaží zjednodušit a uspořádat konkrétní informace. Velmi často je nedílnou součástí grafické ztvárnění, tedy vizualizace, ale ne vždy je vhodné využít software pro přípravu takového organizéru.
Ať chceme nebo nechcete v běžném životě se s příklady organizérů setkáváme na každém kroku. Jen si třeba vzpomeňme na manuály ke složení skříně, grafy ukazující vítězného kandidáta ve volbách, či schéma zapojení elektroinstalace v domácnosti. Proto není vhodné na ně zanevřít ani ve škole a zkusit někdy opustit lineární zápisy a prezentace.