Před začátkem výuky: stanovím si cíle, důkazy o naučení (doklady o tom, že bylo cílů dosaženo), učební postup a činnosti studentů. Využívám tzv. plánování pozpátku/odzadu (od cílů).
Mé cíle lekce:
- Student vystihne didaktický potenciál textu.
- Student prokáže dovednost pracovat ve skupině.
- Student ocení svou práci a práci druhých.
- Studenti rozšíří své znalosti o velkých tématech v současné literatuře pro děti.
Didaktický potenciál textu: Otázky nad textem (zpracováno dle materiálů O. Hausenblase)
- O co důležitého v textu jde? Proč je cenné, že text existuje, jaké je jeho poselství?
- Čím je obsah zajímavý – koho by mohl zaujmout?
- Čím je zpracování textu zajímavé, má cenu si ho povšimnout? Postavy, motivy, vypravěčská perspektiva, jazykové prostředky, popis prostoru, práci s časem aj.?
- Jak souvisí zvolený formát i jazyk textu s jeho obsahem?
- Kterým klíčovým místům musí žák porozumět, aby text dobře pochopil?
Literární kroužky (role ve skupině)
Tvorba plakátu o knize: zadání
- Uveďte informace spojené s dílem, které jste jako literární kroužek zpracovávali.
- Plakát bude vyjadřovat, jak interpretujete vybrané dílo.
- Plakát bude pojat tak, aby se dobře doplňoval obsah a forma (sdělení a výtvarno).
Kritéria pro plakát k literárním kroužkům:
Zdroj kritérií: Kritické listy. Dostupné z: https://kritickemysleni.cz/wp-content/uploads/2020/05/KL31_web.pdf
V průběhu plnění úkolu sledujeme postup práce studentů. Pomoci nám mohou tzv. lodičky porozumění. Lodičky symbolizují, kde se žáci právě nachází:
- Zelená: „Pluji – vím, rozumím, pracuji.“.
- Červená: „Stojím/ Potápím se
– nerozumím, nevím, potřebuji pomoci učitele.“ - Modrá: „Pluji na moře – mám hotovo, čtu si, pracuji na dobrovolných úkolech.“
Pro učitele to je rychlý signál, v jaké fázi se třída nachází a dává to možnost rychle reagovat na aktuální potřeby žáků.
Vyhodnocujeme, jak se nám dařilo práci splnit: sebehodnocení a vrstevnické hodnocení
Obrázek: Výsledný plakát jedné skupiny studentů ke knize Tango
Následuje prezentace plakátů
Dalším krokem je vrstevnické hodnocení – studenti si poskytovali zpětnou vazbu k jejich výsledným produktům:
Závěrečná reflexe hodiny může být následující: Obkreslete svou ruku, vyberte si min. 2 nedokončené věty a doplňte svou odpověď.