V rámci „malé reformy“ RVP došlo k výrazným změnám v pojetí výuky infromatiky. Obsahem vzdělávací oblasti Informatika jsou nově například Algoritmizace a programování, Informační systémy či Digitální technologie. Je samozřejmé, že školy v rámci přípravy na zavedení změn hledají nové metody a pomůcky, které je možné ve výuce využít. A dobrou praxi mezi sebou také sdílejí. Díky tomu jsem měl možnost navštívit Základní školu T. G. Masaryka v Milovicící a seznámit se, kromě jiného, s jednou netradiční pomůckou, robotickou rukou Dobot.
Využití robotických nástrojů v průmyslu je naprosto běžné. S jejich využitím ve výuce se setkáváme především v podobě různých robotických hraček jako jsou Ozoboti, Doboti a další. Robotická ruka je nástrojem, který lze nejen využít ve výuce algoritmizace, ale pomocí něhož lze žákům přiblížit i skutečné technické využití robotů v praxi. Dodávaný nástroj umožňuje díky výměnnému zakončení řadu různých použití, např. uchopování a přenášení, vysávání, 3D tisk, gravírování, řezání laserem či malování. Součástí nástrojů je i přípojná kamera.
Robotickou ruku lze ovládat joystickem, pro výuku informatiky je mnohem výhodnější využít společně dodávaný software Robot Studio. V něm lze velmi snadno, v prostředí, které žáci znají z programu Scratchn robotickou ruku ovládat, konfigurovat a měnit parametry nastavení ramene.
Na trhu je v současné době několik podobných řešení, které lze ve výuce použít. Robotická ruka Dobot, kterou zde představujeme, je jen jedním z nich. Kromě vlastní HW a SW řešení je samozřejmě nutné hledat i způsoby vhodného didaktického využití těchto řešení. V rámci projektu EDUBO se vám zde pokusíme představit několik možností, jak robotickou ruku do výuky integrovat.