Pro rozvíjení informatickému, resp. algoritmického myšlení učitelé mohou využít již připravené kurzy, či prostředí. Tento článek si klade za úkol vybraná prostředí ukázat a v pár větách popsat. V těchto prostředích a kurzech je velmi důležitá návaznost a zároveň zvyšující se obtížnost, jak s ohledem na algoritmické konstrukty, tak algoritmické myšlení. Velmi často se využívají algoritmy cesty, tj. jak se dostat z jednoho místa na druhé. Zároveň jsou většinou takové kurzy určeny pro menší žáky, žáky na prvním stupni.
Seznam vybraných prostředí:
- Code.org – kurzy
- CodeCombat – ostrovy
- Code Game – W3 Schools
- Run Marco – Allcancode
- Turtle Academy – lekce a vlastní vytvoření programů
- Robomise
Code.org je zřejmě nejznámější a nejkomplexnější. Obsahuje 3 hlavní kurzy (pro předškoláky, rychlý kurz a kurzy bez PC), všechny tyto kurzy jsou složeny z jednorázových hodinových aktivit (hour of code). Velmi výhodné je pak, že se dá vytvořit bezplatně třída a v ní sledovat pokroky žáků.
CodeCombat je prostředí, kdy formou hry se realizuje výuka programování – textovou formou, kterou si vybere vyučující nebo žák. Je zde také možnost vytvoření třídy a to v různých tzv. ostrovech, nicméně některé jsou již placené.
Codegame je hra pro malé děti, kdy se musí rys dostat ke své potravě. Nicméně na W3Schools se nachází více aktivit, které budou jistě užitečné pro každého učitele, který učí žáky programovat, např. v Pythonu, HTML, či JavaScriptu. Nicméně Codegame je opravdu pro malé žáky a cestu vytváříme pomocí symbolů, nikoliv pomocí bloků nebo textu.
Run Marco je hra velmi podobná CodeGame, nicméně nyní si hráč vybírá ze dvou módů: kdy se snaží projít džunglí a kdy se snaží přeskákat všechny části skládačky. Následně se otevře ještě další levely. Obě základní varianty se ovládání pomocí jednoduchých bloků, podobným Scratch.
Turtle Academy si je vlastně velmi podobná „želvímu logo“. Nástrojem je malá želvička, která se pohybuje po stavenovém poli a v základu s ní jde vytvářet grafické prvky. Nicméně zde je celkem 27 lekcí již vyvtvořeno a je možné jimi projít a podívat se na to, jak vlastně celý koncept funguje. Pro vytváření vlastních projektů je pak vhodné se přihlásit do samotného prostředí.
Robomise je česká „hra“, ve které se cvičí informatické a logické myšlení. Hra je v podstatě jednoduchá: cílem je dostat vesmírnou raketu ze spodní části pole do horní částí pole a přitom posbírat všechny diamanty a zároveň dodržet maximální počet kroků. Obtížnost se stupňuje a přibývají i algoritmické konstrukty. Pro dlouhodobější hraní je vhodné se do aplikace přihlásit jako jednotlivec.
Výčet kurzů v článku není rozhodně komplexní a spíše ukazuje na možnosti a způsoby přístupu k rozvíjení informatického myšlení. Jsou zde k nalezení textově, blokově i vizuálně orientované aplikace s více, či méně herními prvky a způsoby ovládání konkrétní postavy (např. rakety, rysa, postavy). Mezi další zajímavé kurzy by patřily třeba GalaxyCodr, Blockly Games a mnoho dalších. Ale o těch až někdy příště.