Kritéria hodnocení jsou chápána pravidla nebo charakteristiky, které vymezují míru kvality žákových výkonů nebo jeho chování (Slavík, 2018).
Kritéria mohou sloužit jak pro sumativní, tak pro formativní účely hodnocení. Zatímco v sumativním hodnocení posuzujeme míru úspěšnosti žáka ve vztahu k nějakému kritériu/kritériím, ve formativním hodnocení je účelem kritérií dovést žáka ke zvládnutí úkolu (k úspěchu). Odtud pochází také některými autory používaný pojem „kritéria úspěchu“ (success criteria).
V domácím prostředí se dává přednost pojmu „kritéria hodnocení“ nebo jen kritéria; v anglosaské literatuře se uplatňuje – zejména v souvislosti s formativním hodnocením – pojem success criteria, který byl v publikaci Zavádění formativního hodnocení přeložen jako „kritéria úspěchu“. Přikláníme se však raději k obecnějšímu pojmu „kritéria hodnocení“, resp. jen „kritéria“.
Kritéria hodnocení se vždy odvíjí od výchovně-vzdělávacích cílů (resp. kritéria pomáhají vyjasňovat cíle učení). Slavík (2018) mj. proto pracuje s dvěma póly hodnotové škály – kladný pól je cílem jednání/produktu, …, naopak záporný pól slouží jako výzva ke změně. Při hodnocení založeném na kritériích vymezujeme výkon žáka k zadaným kritériím – měřítkem hodnocení je tedy splnění úkolu za předem známých podmínek jeho hodnocení. Kritéria nám tedy mohou sloužit jako dobrá vodítka pro to, aby pedagog zjistil, kde se žák nachází, a dokázal ho nasměřovat k dalším činnostem tak, aby cílového stavu dosáhl. Stejně tak postupuje žák v rámci sebehodnocení či vrstevnického hodnocení.
Pro formativní účel hodnocení se nejvíce osvědčily tzv. analytické sady kritérií (rubrics), které propojují kritérium s deskriptorem vyjadřujícím různou hodnotu kvality daného kritéria. Rozvedenými analytickými sady kritérií jsou potom mapy učebního pokroku, resp. vývojová kontinua, která umožňují prostřednictvím popisu, na jaké úrovni se žák nachází, a zároveň naplánovat, jak pokračovat dále, aby se žák postupně zlepšoval – tím je podporována individualizace ve vzdělávání a vnitřní motivace k učení žáků.
Ukázka kritérií hodnocení a práce s nimi ve škole na 1. stupni ZŠ v hodině čtení: https://files.formativne.cz/download/15/
A na druhém stupni ZŠ v hodině přírodopisu: https://files.formativne.cz/download/5/
Zdroj: SLAVÍK, Jan. Hodnocení a klasifikace ve vyučování. In Jedlička, Richard, KOŤA, Jaroslav a SLAVÍK, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele (s. 260-289), Praha: Grada, 2018.