Veronika Laufková
Nedokončené věty lze využít při rozvoji sebehodnocení žáků jako jednu z nejefektivnějších technik.
Nejčastější využití mají nedokončené věty, kdy žákům poskytujete začátky vět, tzv. startéry, na konci hodiny (tzv. propustky/exitky/exit tickets/exit slips …), které jim pomohou při formulaci jejich myšlenek. Směřovat mohou zejména do oblasti sledování a vyhodnocování žákova procesu učení (jak jsem se učil/a). Mohou znít následovně:
- Zlepšil/a jsem se v…
- Potřebuji ještě vysvětlit …
- Nerozuměl/a jsem …
Učitel může z počátku sám vybrat jednu větu, modelovat, jak by ji dokončil, a následně dát prostor na její dokončení – ústní či písemné – žákům. Druhým krokem je možnost volby, tj. dát žákům na výběr například ze tří vět. Později je lze i přidávat, nikdy bychom však jimi neměli žáky přesytit.
Níže uvádíme formulaci několika nedokončených vět různého typu zaměřené na učení, emoce při učení, na cíl a jeho dosažení, doporučení do budoucna apod. Liší se účelem, tj. cílem, který jsme si stanovili na začátku tematického celku, vyučovací hodiny apod.:
- Nejužitečnější věc, kterou si z této hodiny odnáším, je …
- Jednou z věcí, které jsem se naučil/a …
- Překvapilo mě, že …
- Obzvláště mě zaujalo …
- Zlepšila/a jsem se …
- Nejvíce oceňuji …
- K hlubšímu porozumění by mi pomohlo …
- Mohl/a jsem se naučit více, kdybych …
- Rád/a bych se dozvěděl/a více o …
- Nejsem si jistý/a …
- Nerozuměl/a jsem …
- Pomohlo by mi, kdyby …
Obrázek 1. Sebehodnocení skrze nedokončené věty – obláčky. Zdroj: WILIAM, Dylan a LEAHY, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. 2. revidované vyd. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá: EDUkační LABoratoř, 2016.
Ukázka toho, jak pracovat s „obláčky“, tedy sebehodnocením ve třídě na 1. stupni, poskytuje A. Babanová ve videu, obdobně lze upravit pro žáky vyšších ročníků.
Nedokončené věty jsou velkým pomocníkem při nácviku i poskytování vrstevnické zpětné vazby. Využít můžeme ty následující:
Oceňující komentáře:
- Oceňuji způsob, jak jsi … protože …
- Byl/a jsem ohromen/a …. protože ….
- Považuji …. za nejzajímavější/originální ….
Doporučení:
- Nerozuměl/a jsem …
- Byl/a jsem trochu zmatená z …
- Pomohlo by mi, kdyby …
- Navrhoval/a bych …
Nedokončené věty se ukazují jako velice funkční, žáci jsou ochotni vyvinout větší úsilí, formulují promyšlenější odpovědi než v případě otevřených otázek, odpovídají v rozvitějších větách než například při formulaci odpovědi na otevřenou otázku.