V životě každého učitele někdy nastane chvíle, kdy potřebuje rozlosovat (co možná nejvíc férově a ideálně bez losovacích dřívek, protože je zapomněl v kabinetu) žáky do skupin/dvojic. Nebo chvíle, kdy se rozhlíží po dalších nástrojích, kterými by mohl oživit svoji výuku. Dobrým krokem je web classtools.net, který nabízí celou řadu nástrojů, které se rozhodně můžou hodit. I přes to, že jeho grafická podoba není úplně ideální, stojí za pozornost, už proto, že je zdarma a bez jakékoliv limitace.

Jak jsem na něj narazil já? Hledal jsem způsob, jak rozlosovat náhodně žáky a zrovna jsem v kabinetu zapomněl dřívka se jmény. Zadáte jména, zadáte po kolika mají být rozdělení a pak už – pod dohledem plným očekávání od žáků – je vyřešeno za vás. Ne, náhodné rozdělení žáků do skupin není vždycky to nejlepší, ale pro některé účely se hodí. A v tu chvíli je velkou pomocí tento web.

Losování žáků není úplná didaktická hitparáda a web toho každopádně nabízí mnohem víc. Z podobného ranku jako losování pak je využití odpočtu času, náhodné losování jednotlivců, či automatické překlopení textu do úvodních titulků vesmírné ságy Star Wars.

Kromě těchto jednoduchých osvěžení, či zjednodušení učitelské práce, obsahuje ale nástroje s větším potenciálem. I přes to, že se svět sociálních sítích poměrně rychle vyvíjí a facebook je už pro současné žáky tím, čím pro mou generaci sezení u svíčky a draní peří, aktivity zaměřené na vytváření „falešných profilů“ na sociálních sítích jsou stále vděčné. Co by dal do svého instagramového výběru císař Nero? Na čem by založila svou sebeprezentaci Marie Terezie? Co by o sobě psaly slavné historické osobnosti? Nevyužívám tuto aktivitu často, ale všímám si, že žáci při ní kromě humoru a nadsázky využívají analýzu toho, co se o daných osobnostech dozvěděli a při vzájemném sdílení posouvají svá díla a poznatky dál.

Podobným nástrojem je tvorba „breaking news“. Zatímco na první pohled se může zdát taková aktivita jako velmi jednoduchá a prvoplánová, žáci se díky ní učí mnoho věcí. Jak vypadá chytlavý titulek? A jak ho použít tak, aby divákům přiblížil breaking news z geologické oblasti? Co je vhodný ilustrační obrázek a jak ho zakomponovat? Jak doprovodit takový obrázek s úderným titulkem dobrým textem? A proč jsme vlastně použili něco, co má zaujmout na první dobrou? Aktivita s „breaking news“ tak může být skvělým odrazovým můstkem k tomu, abychom se poučili o mediální gramotnosti, clickbaitových titulcích a různých druzích textu a jak fungují.

Web classtools nabízí podobných funkcí mnohem více a přímo vyzývá k tomu, abychom ho používali nejenom jako nástroj k zatraktivnění hodiny, ale také jako příležitost propojovat předměty a různé obory.

Sdílet na Facebook
Sdílet na Twitter
Přejít nahoru