TŘI TIPY NA ZKLIDNĚNÍ TŘÍDY

Dávno jsou pryč časy, kdy hodinou měl znít pouze hlas učitele a jinak mělo být takové ticho, že by bylo slyšet i dopad špendlíkové hlavičky. I tak ale přijde čas, kdy je potřeba radostný ruch z objevování na chvíli utišit, aby bylo možné něco sdělit.

V první řadě je třeba říct, že myslím neexistuje nějaká dokonalá metoda, která bude fungovat všem a od první chvíle. Cokoliv, co ve třídě děláme, chce nějaký čas. A i po čase se může ukázat, že to prostě zrovna téhle třídě nesedí.

Níže tři rychlé způsoby, jak třídu (alespoň na chvíli) ztišit a zklidnit, když potřebujete něco říct třeba během krásně rozjeté skupinové práce.

RUKA NAHOŘE

Kdo se zúčastnil různých kurzů, určitě zná. Vyučující zvedne ruku a nemluví, postupně se zvedají další ruce a dochází – v ideálním případě – ke ztišení. Třídou se šíří ticho a zvednuté ruce. Můžeme navázat protažením. Pravidelně se stává, že žáci sice mají zvednutou ruku, ale dál mluví. Může posloužit jako odrazový můstek pro diskusi co a proč a jak děláme a jaký to má smysl.

OHŇOSTROJ

Mohlo by se to jmenovat „odpočítávání“, ale… no, dozvíte se. Když míra hluku ve třídě dostoupí nepříjemných úrovní a je potřeba ji dát zpátky, jde začít pomalu odpočítávat – třeba od deseti, nebo od pěti. Když to nepoužíváme zrovna každou hodinu, může to žáky zaujmout a překvapit. Někteří se přidají k odpočítávání. Po dopočítání je pozornost na učiteli (učitelce) a my máme prostor sdělit to, co potřebujeme.

Funguje skvěle do chvíle, než někdo z žáků při „nula“ zakřičí „šťastný nový rok“. To pak hodina prakticky končí.

Vyzkoušeno za vás.

KDO MĚ SLYŠÍ

Zcela univerzální metoda, kterou je možno využít nejenom s dětmi, ale i s dospělými (vyzkoušeno opakovaně). Do třídního mumraje řekněte „kdo mě slyší, tleskne jednou“ (malá část třídy tleskne), „kdo mě slyší, tleskne dvakrát“ (větší část třídy tleskne). Většinou stačí tři tlesknutí na získání pozornosti a zklidnění. A ano, často se najde někdo, kdo tleskne víckrát, aby vyzkoušel učitele. Je to asi normální a dělají to i dospělí 🙂 Hezky funguje při střídání různých činností při aktivitách žáků.

Sdílet na Facebook
Sdílet na Twitter
Přejít nahoru