Závěrečné shrnutí na konci hodiny je klíčovým prvkem efektivní výuky, který by neměl být opomíjen. Jeho cílem není pouze shrnutí toho, co se v hodině odehrálo, ale i zdůraznění toho, co je podstatné a na co bude navazováno. Ukázání vazeb na další témata, která s probíranou látkou souvisí je zcela zásadní a pomíhá žákům v začlenení nových poznatků do stávajících myšlenkových struktur. Následující důvody ukazují, proč je důležité věnovat čas na závěrečné shrnutí probíraného učiva:
- Utvrzení učiva: Shrnutím se žákům umožňuje znovu projít probíraným materiálem. To pomáhá utvrdit a zpevnit nové informace v jejich paměti. Učivo, které je zopakováno na konci hodiny, má tendenci být lépe zapamatováno.
- Přehlednost a struktura: Závěrečné shrnutí pomáhá žákům získat jasný přehled o tom, co se v hodině naučili. To je zvláště důležité při složitějších tématech, kde by žáci mohli ztratit orientaci.
- Kontrola pochopení: Učitel má možnost prostřednictvím shrnutí zkontrolovat, zda žáci skutečně pochopili probírané téma. Může klást otázky a žádat studenty, aby vlastními slovy vysvětlili klíčové body.
- Propojení s předchozími a následnými lekcemi: Shrnutí může pomoci žákům vidět spojitost mezi aktuální lekcí a předchozími učebními jednotkami. Tím se podporuje celkové porozumění a začleňování nových znalostí do širšího kontextu.
- Podpora aktivního učení: Učitelé mohou povzbuzovat žáky, aby se zapojili do závěrečného shrnutí tím, že kladejí otázky, povolují diskuzi a podporují sdílení názorů a myšlenek. Tím se žákům umožní aktivně reflektovat nad tím, co se naučili.
- Zvýšení sebevědomí: Závěrečné shrnutí dává žákům pocit, že skutečně něco dosáhli během hodiny. To zvyšuje jejich sebevědomí a motivaci pro další učení.
- Příprava na domácí úkoly a zkoušky: Závěrečné shrnutí může sloužit jako užitečný vodítko pro žáky, kteří se budou připravovat na domácí úkoly nebo zkoušky. Pomáhá jim určit, na co by se měli soustředit při samostudiu.