Na českých vysokých školách najdeme mnoho studentů, kteří nejen usilují o získání titulu inženýra nebo doktorátu v oboru informačních technologií, ale zároveň již aktivně pracují v IT. Tito mladí talenti se podílejí na digitální transformaci firem, optimalizaci procesů a vývoji moderních technologií. Jak zvládají skloubit náročné studium s prací v dynamickém IT prostředí? O své zkušenosti se podělili Vítězslav Kůla, Daniel Klein a Alexandra Belingerová.
Studium jako cesta k hlubším znalostem a kontaktům
Vítězslav Kůla, student a IT specialista, se zaměřuje na mapování podnikových procesů. „Během svého studia se soustředím na předměty, které mi pomáhají lépe pochopit postupy, jež mapuji pomocí počítačových programů,“ vysvětluje. Jeho bakalářská práce se věnovala vytvoření grafického jazyka Archimate pro tvorbu procesních návodů ve finanční instituci. Nyní připravuje diplomovou práci na téma optimalizace procesů.
Podobně i Daniel Klein vidí ve studiu příležitost k rozšíření znalostí a navázání cenných kontaktů. „Ke studiu jsem se rozhodl vedle své práce hlavně proto, že jsem chtěl získat hlubší znalosti v oboru a poznat zajímavé lidi. To se mi splnilo – potkal jsem spoustu skvělých lidí, kteří se stali mými přáteli,“ říká Daniel, který nyní usiluje o titul inženýra.
Od vývoje po digitální transformaci
Oba studenti již během studia pracují v IT. Vítězslav se věnuje optimalizaci procesů a mapování podnikových postupů. Daniel působí ve firmě, která vyvíjí manažerské informační systémy pro automatizaci a digitalizaci firemních procesů. „Zabýváme se vývojem business aplikací na míru a pomáháme firmám využít plný potenciál platforem jako Power Apps, Power Automate a Power BI,“ popisuje Daniel. Kromě toho se stará o marketing, správu webových stránek a sociálních sítí, a také podporuje obchodní tým. Náš tým se pyšní i dvěma Most Valuable Professional, což jsou ocenění, které Microsoft dává nejdůležitějším členům komunity.
Skloubení práce a studia
Kombinace práce a studia není vždy jednoduchá. „Časové skloubení práce a školy je někdy náročné, zvláště během zkouškového období,“ přiznává Vítězslav. Daniel dodává, že klíčem je efektivní práce s časem. „Někdy to může být náročné pro well-being, ale ty zkušenosti za to stojí,“ říká.
Inspirace od Alexandry Belingerové
Inspirativním příkladem je také Alexandra Belingerová, která na České zemědělské univerzitě (ČZU) učí předmět Procesní modelování, zároveň studuje doktorát v oboru umělé inteligence a vede vlastní softwarovou firmu. „Na vysoké škole učím, podnikám a zároveň vedu vědecký výzkum v oblasti umělé inteligence,“ popisuje Alexandra. Její disertační práce se zaměřuje na implementaci a akceptaci technologií umělé inteligence v prostředí e-commerce, především u malých a středních firem.
Alexandra má za sebou úspěšné ukončení bakalářského, magisterského i MBA studia. Vedla také vědeckovýzkumný projekt AIDIGI, v rámci kterého vyvinula systémy založené na technologiích umělé inteligence. „Studium na doktorátu je náročné, ale zároveň přináší mnoho příležitostí k rozvoji,“ dodává.
Budoucnost IT vzdělávání
Vítězslav upozorňuje na zajímavou změnu, která se v oblasti IT vzdělávání diskutuje – zrušení písemných závěrečných prací kvůli nástupu umělé inteligence. „Jsem zvědavý, co nás v budoucích měsících čeká,“ říká. Tato změna by mohla zásadně ovlivnit způsob, jakým studenti prezentují své znalosti a dovednosti.
Závěr
Příběhy Vítězslava, Daniela a Alexandry ukazují, že skloubit studium a práci v IT je náročné, ale zároveň velmi obohacující. Studium poskytuje hlubší znalosti a cenné kontakty, zatímco práce přináší praktické zkušenosti a možnost podílet se na inovacích. Tito mladí talenti jsou důkazem, že s odhodláním a efektivním plánováním lze zvládnout i ty nejnáročnější výzvy.