Sedm mýtů o vzdělávání je nová kniha Daisy Christodoulou, která se zabývá vzdělávacími systémy zemí, které dosahují v mezinárodních hodnoceních nejlepších výsledků a vzdělávacími strategiemi, které se v těchto zemích používají. Jedná se o knihu, je do jisté míry buřičská. Dá se očekávat, že u některých vzbudí nadšení a jiní ji zase budou okamžitě odsuzovat. Přesto, anebo právě proto si ji vám dovolujeme doporučit. Je potřeba ji číst s otevřenou myslí a předkládané argumenty ihned ani nepřijímat, ani neodsuzovat, ale zamýšlet se nad nimi a nad zdroji, ze kterých autorka vychází.
Jaké „mýty“ autorka čtenářům předkládá? Jak již název napovídá, je jich dohromady sedm:
- Fakta brání porozumění
- Výuka vedená učitelem je pasivní
- Jednadvacáté století vše zásadně mění
- Vše se dá jednoduše vyhledat
- Měli bychom vyučovat dovednosti přenositelné napříč obory
- Projekty a žákovské aktivity jsou nejlepším způsobem, jak se učit
- Výuka znalostí je indoktrinace
U každého z mýtů autorka nejprve rozebírá teoretická východiska, na základě kterých by „mýtus“ vytvořen, ukazuje, nakolik a jak se projevuje v praxi. Následně prezentuje argumenty, které „mýtus“ vyvrací a ukazují na jeho škodlivost. Jestli stále váháte, zda si knihu pořádit, či alespoň přečíst, můžeme vám doporučit následující ukázku:
Můžeme vám doporučit následující recenze:
Edukační laboratoř
PublishED
Pedagogické info
Určitě doporučujeme i recenzi, která je ke knize velmi kritická a pochází z pera studentky bakalářského oboru na University College London – ZDE.