Sady kritérií jsou jedním z příkladů, jak lze adaptovat metodu primárně určenou pro sumativní hodnocení (známkování vedené snahou o objektivizaci hodnocení) na formativní hodnocení (Wiliam, 2011).
Pro formativní funkci hodnocení se nejvíce osvědčily tzv. sady kritérií (rubrics), tj. několikaúrovňové popisy očekávaného výkonu. Ty učiteli i žákům samotným umožňují průběžně sledovat pokrok v jednotlivých složkách. Ony popisy očekávaného výkonu bývají nazývány různě – deskriptory (indikátory; ukazatele vyjadřující různou hodnotu kvality daného kritéria, stupně kvality dosažení kritéria apod.). Kritéria spojená s deskriptory ujasňují a pojmenovávají, které činnosti musí žáci pro zvládnutí práce udělat a co bude v jejich práci sledováno.
Kritéria a deskriptory jsou organizovány do přehledné tabulky, v níž vždy jeden řádek odpovídá jednomu kritériu a každá kolonka na řádku popisuje určitou míru zvládnutí daného kritéria (tzv. popis kvality).
Název (Kritéria pro …)
Úroveň 1 | Úroveň 2 | Úroveň 3 | |
Kritérium 1 | Popis kvality1/1 | Popis kvality 1/2 | Popis kvality 1/3 |
Kritérium 2 | Popis kvality 2/1 | Popis kvality 2/2 | Popis kvality 2/3 |
Kritérium 3 | Popis kvality 3/1 | Popis kvality 3/2 | Popis kvality 3/3 |
Obrázek 1.Schéma vystihující podobu sady kritérií, dle Stevens a Levi, 2005, s. 6
Pro některá kritéria (jednoduchá, žákům srozumitelná) lze za deskriptor zvolit četnost výskytu. Doporučuje se však volit jemnější odlišení pomocí škály (např. stále, často, někdy, výjimečně/ještě ne apod.).
V zahraničí jsou rozlišovány dva typy sad kritérií: holistické a analytické. Liší se účelem, ke kterému učitelé hodlají tento typ hodnocení využít.
Holistické sady kritérií umožňují vyučujícímu bodovat proces nebo produkt jako celek, bez možnost hodnotit jednotlivé části, proto se tento typ hodí spíše pro sumativní účely hodnocení.
Kritérium | Splnění daného kritéria |
1. Téma Situace Atmosféra | Stručně shrnete, co ukázka říká: u prózy uvedete postavy, děj, časoprostor; u lyrické básně postihnete situaci, atmosféru a zachycené pocity. Výstižně okomentujete, jak zapadá do kontextu ostatního děje/ ostatních textů ve sbírce. |
2. Jazykové prostředky Kompozice | Vystihnete a pojmenujete, které rozmanité prostředky autor používá, aby vyjádřil/umocnil své sdělení. Doložíte je příklady z ukázky. Vyjádříte se výstižně o kompozici knihy jako celku. |
3. Hlavní myšlenka Autorský záměr Velký prožitek | Vystihnete, co znamená to, co ukázka říká. U prózy či epické básně vystihnete hlavní myšlenku ukázky a její autorský záměr. U lyrické básně vystihnete velký prožitek, který je v ní zachycen, a stanovisko básníka. Obojí výstižně okomentujete, doložíte příklady z ukázky. |
Obrázek 2
. Holistická sada kritérií pro interpretaci vybrané ukázky textu v literární výchově
Zdroj: Veronika Laufková a Filip Komberec dle textů Štěpánky Klumparové.
Obrázek 3. Ukázka holistické sady kritérií z matematiky (lineární funkce). Zdroj: GANAJOVÁ, Mária a kol. Formatívne hodnotenie a jeho implementácia do výučby prírodných vied, matematiky a informatiky. Bratislava: Wolters Kluwer, 2022, strana 79.
Zdroje:
GANAJOVÁ, Mária a kol. Formatívne hodnotenie a jeho implementácia do výučby prírodných vied, matematiky a informatiky. Bratislava: Wolters Kluwer, 2022, strana 79.
STEVENS, D. D., & LEVI, A. J. Introduction to rubrics: An assessment tool to save grading time, convey effective feedback and promote student learning. Sterling, Virginia: Stylus, 2005.
WILIAM, D. (2011). Embedded formative assessment. Bloomington, IN: Solution Tree Press.