Správná struktura hodiny, ale i větších výukových celků, je zcela zásadní pro efektivitu výukového procesu. Vhodná strukturace pomáhá žákům plně vstřebat učivo a porozumět jednotlivým souvislostem. Zde se podíváme na to, proč je tak důležité, aby žáci věděli, co se budou učit, na co se mají zaměřit, a jak jim tato struktura může pomoci při následných činnostech.
- Přehlednost a motivace: Když žáci vědí, co se budou učit a jaký je cíl učiva, zvyšuje to jejich motivaci a zájem o dané téma. Pokud mají jasno v tom, kam směřují, jsou více ochotni se učit a aktivně se zapojovat do výuky.
- Jasný cíl výuky: Strukturované učivo umožňuje definovat jasný cíl výuky. To usnadňuje učitelům plánování a žákům orientaci v tom, co od výuky mohou očekávat. Každá lekce by měla mít konkrétní cíl, který je žákům sdělen.
- Organizace myšlenek: Strukturování učiva pomáhá učitelům organizovat své myšlenky a předat je systematicky. Znalost této struktury umožňuje žákům snáze sledovat výklad a snadněji chápat nové informace.
- Lepší následné aktivity: Když žáci chápou strukturu výkladu, jsou lépe připraveni k následným aktivitám, jako jsou domácí úkoly, projekty nebo zkoušky. Vědí, na co se mají zaměřit, a mají jasno v tom, co se od nich očekává.
- Zvýšení sebeúčinnosti: Strukturované učivo může zvýšit sebeúčinnost žáků. Když ví, co se mají učit a jak, mohou lépe plánovat svůj čas a učit se efektivněji.
- Rozvoj kritického myšlení: Strukturované učivo může podnítit kritické myšlení u žáků. Když mají jasný rámec, mohou se ptát na hlubší otázky a zkoumat dané téma více samostatně.
Těchto šest důvodů nás vede k tomu, že je v některých případech, především na začátku nových tématických celků, věnovat část hodiny před vlastním výkladem seznámení žáků se strukturou učivat a cíly, ke kterým budeme směřovat.