Moderátor: Karolina_Duschinska

Uživatelský avatar
od Karel Kafka
#120
Dobrý den. V čem je vůbec skupinová výuka lepší než ta normální, standartní výuka? K čemu je dobrá? děkuji
Uživatelský avatar
od Stanislav Štech
#186
Skupinová výuka nemůže být trvalou formou organizace výuky. nejeefektivnější je ve třech situacích: 1) na počátku výuky nového tématu (učiva), 2) při řešení problémů po výkladu a procvičení standartních základů a 3) při projektové práci.
Důležité je, jak je skupina složena. Měli by ji tvořit žáci, jejichž rozdíly ve výsledcích učení nejsou příliš velké. Zahrnovat tahouny, "kreativce" i "udržovače" práce skupiny v chodu. To není vždycky snadné a proto by nemělo smysl aplikovat skupinovou práci dogmaticky. A za druhé, velice záleží na vyučovacím předmětu a na tématu. Přesto společné rysy jsou:
ad 1) na počátku výuky je dobré skupinám zadat ke stejnému tématu různé zadání nebo podklady a pak nechat každou skupinu prezentovat a srovnávat s postupy druhých skupin (např. v dějepisu odlišné úryvky popisující husitské bouře)
ad 2) při řešení problémů zadat všem skupinám stejný úkol (např. v dějepisu třeba "fikční" úkol typu, za jakých okolností by bylo možné , aby stavové vyhrálo bitvu na Bílé hoře a jak by to pak v Čechách vypadalo)
ad 3) každá skupina dostane ke společnému tématu dílčí úkol - dohromady se pak skládají do jednoho projektového výstupu.
U skupinové práce je vždy důležité nesnažit se za každou cenu určit přesný přínos každého žáka ke skupinovému výsledku a hodnotit ho. proto taky nejde o dominantní metodu.