Moderátoři: Karolina_Duschinska, Veronika_Laufkova

#137
Jaký je přesně rozdíl mezi slovním a formativním hodnocením? a existuje nějaký? Jsou případy kdy jsou slovní hodnocení lepší než formativní, nebo ne? Podle čeho se mám tedy při výběru hodnocení držet?
#185
Slovní hodnocení je formou, ve které hodnocení vyjádříme. Dalšími formami mohou být body škály ("známky") nebo procenta zvládnutého učiva. Jde tedy spíše o vnější podobu.
Formativní hodnocení se týká funkce hodnocení, čeho jím především chceme dosáhnout (bývá kontratováno s tzv. bilančním hodnocením). Formativní hodnocení má především funkci zpětné informace o průběhu učení a usiluje o potvrzení jeho postupu nebo o včasnou korekci. A taky má silněji motivovat, protože na rozdíl od bilančního jen nekonstatuje výsledný stav.

Nelze však ztotožnit slovní hodnocení s formativním (tedy slovní hodnocení není nutně "formativnější"). A bilanční není nutně negativní, snižující motivaci a nepskytující žádnou zpětnou informaci. Slovní hodnocení může ovšem mít i podobu bezobsažných floskulí, které nemíří k jádru. V praxi je obvyklé, že se slovní a škálové hodnocení kombinují - známky je doprovázena ústním, někdy i písemným komentářem.
Potenciálně (teoreticky) ale dává slovní komentář více prostoru k detailnějšímu vyjádření toho, co žák dělal neefektivně, kde je zakopaný pes v jeho postupu apod. Je to ale docela časově náročné a sklouznutí ke stereotypním formulacím je docela vysoké.